پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایههای سوم و چهارم ابتدایی |
ویژه:
ـ بررسی ارتباط آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط جانبی شدن مغز و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی ارتباط اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری.
ـ بررسی میزان و سهم عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری.
فرضیههای تحقیق:
1 ـ بین آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
2 ـ بین ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری رابطه معنی داری وجوددارد.
3 ـ بین اختلال در برتری جانبی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد.
4 ـ بین اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
5 ـ بین اختلال در حافظه دیداری و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد.
سؤالهای پژوهشی:
1 ـ آیا بین آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر، برتری جانبی، ادراك بینایی و… دانشآموزان مبتلا بهناتوانیهای یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2 ـ سهم هر یك از عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری به چه میزان است؟
متغیرهای پژوهش:
1 ـ متغیر وابسته: اختلالهای یادگیری
2ـ متغیرهای مستقل: شامل آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر در دوران بارداری، برتری جانبی وادراك بینایی و استفاده از فورسپس و تأخیر در تنفس
3 ـ متغیرهای كنترل: هوش، جنس، سن، پایه تحصیلی
q تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
اختلال یادگیری
كمیته مشاوره ملی كودكان معلول تعریف زیر را ارائه نموده است:
((كودكان مبتلا به اختلال یادگیری در یك یا چند فرایند اساسی روان شناختی از قبیل فهم مطالب زبانگفتاری یا نوشتاری مشكل دارند، این اشكالات به صورت اختلالاتی در گوش دادن، فكر كردن، صحبت كردن،خواندن، نوشتن، هجی كردن یا حساب كردن ظاهر میشود. این تعریف شامل مشكلات ادراكی، آسیب مغزی،اختلال جزئی مغز، اختلال خواندن، زبان پریشی تحولی و غیره میشود، اما آن دسته از مشكلات یادگیری را كهنتیجه نقص بینایی، شنوایی یا حركتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات هیجانی یا محرومیتهای محیطیاست، شامل نمیشود (اداره آموزشو پرورش آمریكا، 1968، به نقل از لرنر، 1993).
در این پژوهش دانشآموز مبتلا به اختلال در یادگیری به دانشآموزی اطلاق میشود كهملاكهای زیر را دارا باشد:
ـ دارا بودن هوش بهر متوسط یا بالاتر.
ـ دارا بودن نمره 2 انحراف معیار پایینتر از میانگین كلاس در دروس انشا، قرائت، املا و ریاضی كه در كارنامهتحصیلی درج شده است.
ـ كسب نمره خطای حداقل یك نمره انحراف معیار بیش از میانگین در آزمون بندر گشتالت.
ـ عملكرد ضعیف حداقل در یكی از آزمونهای مهارت تحصیلی خواندن، نوشتن و ریاضی.
ـ فقدان معلولیت حسی، جسمی ـ حركتی یا عاطفی عمده (براساس مشاهدات فردی(.
ـ حضور در مدرسه بطور مرتب و عدم غیبت طولانی مدت.
آسیب مغزی:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-04] [ 06:48:00 ب.ظ ]
|