یاری از موارد سبب افزایش درگ شده است. در مواردی نیز به علت کاهش نیروی پسا مطلوب
می باشد . که این حالت عموماً هنگامی رخ میدهد که حول جسم رونده سوپرکاویتاسیون تشکیل
شود .
این سمینار به معرفی و شناخت این موارد اختصاص یافته ، تحقیقات مختلف و نظریه های
مطرح ، به صورت دسته بندی شده جمع بندی تدوین و ارائه شده است.

کلمات کلیدی :
ضریب پسا، کاهش نیروی پسا، پسای اصطکاکی، پسای شکلی، پسای القایی، پسای موجی، پسـای
تداخلی، کاویتاسیون جزئی، سوپرکاویتاسیون، حباب های مجزا گذرا، کـاویتی صـفحه ای، کـاویتی
گردابه ای، عدد کاویتاسیون، آغاز کاویتاسیون، فروپاشی حباب کـاویتی، مدلسـازی کـاویتی، بدنـه
های کاویتاسیونی، رونده های زیرآبی.
مقدمه:
کاویتاسیون یکی از پدیده های مهم در زمینه هیدرودینامیک است که بخصوص اخیراً مورد
توجه بسیار قرار گرفته است. یکی از اثرات مهم کاویتاسیون، تاثیر بر روی درگ وارده به اجسام
رونده در مایعات است. تحقیقات وسیعی در حوزه عملی و نظری در خصوص کاویتاسیون و اثرات
آن (مخرب یا سودمند ) در توربوماشین ها و به ویژه در کاربردهای دریایی انجام شده است. یکی
از کاربردهای کاویتاسیون که عموماً در حالت ایجاد سوپرکاویتی حول اجسام رخ می دهد، در
زمینه کاهش نیروی درگ وارده به اجسام است. امروزه این زمینه تحقیقاتی که در کاهش سوخت
، افزایش سرعت متحرك و پاکیزگی محیط زیست موثر است ، رو به گسترش می باشد .
تا حدود سه دهه پیش کاویتاسیون به عنوان پدیده ای مخرب شناخته شده

مقالات و پایان نامه ارشد

 

بود و تمام تلاشها بر این بود که بتوان از بوجود آمدن آن جلوگیری کرد . اما
ناگهان نگاه ها به این پدیده عوض شد و از این پدیده برای کاهش درگ
هیدرودینامیکی وارد بر اجسام متحرك در داخل آب استفاده شد .امروزه توانایی
رسیدن به سرعت 100m/s در زیر آب با بهره گرفتن از این روش وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...