پایان نامه رشته برق : بررسی روش های كنترل پدیده سرج در كمپرسورها |
دمه:
كمپرسورها به دلیل كاربرد گسترده ای كه در صنایع مختلف برای فشرده سازی و انتقال گازها دارند
از اهمیت ویژه ای بر خوردارند. پدیده سرج كه یک ناپایداری فلو در كمپرسورها به حساب می آید، ناحیـه
عملكرد سیستم فشرده سازی را محدود می نماید و مانع از دستیابی به حـداكثر رانـدمان كمپرسـور مـی
شود. لذا كنترل این پدیده از مدتها قبل در كـانون توجـه محققـان قـرار گرفتـه اسـت . تـاكنون روشـهای
مختلفی جهت كنترل این ناپایداری در كمپرسورهای محوری و گریز از مركز پیـشنهاد گردیـ ده اسـت. بـا
توجه به كاربرد كمپرسورهای محوری در موتورهای جت و هواپیما، بیشتر كارهـا در زمینـه كنتـرل سـرج
مربوط به كمپرسورهای محوری می باشد، در این مجموعه ما روش های نوین كنترل سرج در كمپرسورهای
محوری و سانتریفیوژ را كه مبتنی بر كنترل فعال می باشند بررسی می نماییم.
مقدمه
در این مجموعه هدف ما بررسی مدلهای مختلف و همچنین كنترلرهای بكار رفته جهـت كنتـرل پدیـده
های ناپایداری فلو در كمپرسورها می باشد. ناپایداری های آئرودینامیكی فلو می توانند كمپرسور را بطـور
جدی آسیب رسانند و ناحیه عملكرد سیستم را محدود نمایند بنابراین بایستی برای اجتناب از آنهـا چـاره
ای اندیشید.
ابتدا مدلهای استخراج شده برای سیستم های فشرده سازی محوری و گریز از مركز را معرفی می نماییم،
سپس به بررسی روش های مختلف ارائه شده تا كنون برای كنترل ناپایداری سرج در كمپرسور های محوری
و گریز از مركز می پردازیم، نهایتا مقایسه روش های مختلف با یكدیگر و نتیجه گیری پایانی را می آوریـم و
در انتها چند مدل تجاری كنترلرهای آنتی سرج را معرفی می نماییم.
پیشینه تحقیق
مدل دینامیكی به دست آمده برای كمپرسور های محوری و سانتریفیوژ بر اسـاس مـدل دو حالتـه بـا
پارامترهای lumped طبق مدل ارائه شده توسط گرایتزر می باشد [10]كـه مبنـای طراحـی كنترلرهـای
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-10-04] [ 04:51:00 ب.ظ ]
|