است.

 

مقدمه

 

ارزش مفهوم جدیدی نیست و از بدو خلقت بشر استفاده می شده است. ارسطو بیش از 2000 سال قبل از هفت دسته ارزش نام برده است : ارزش اقتصادی، ارزش معنوی، ارزش زیبایی، ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، ارزش مذهبی و ارزش قضایی. یکی از مشکلات، معانی مختلفی است که برای ((ارزش))وجود دارد. یک نقطه نظر این است که ارزش با کمک مقایسه جلوه می یابد. مسلما یکی از پرکاربردترین معانی برای ارزش همان ارزش اقتصادی است که بیشتر با واحد پول بیان می شود. هر چند که انواع مختلفی برای ارزش می توان قایل شد؛ مهندسی ارزش در بیشتر موارد با ارزش اقتصادی سر و کار دارد . برخی از صاحب نظران چهار نوع مهم از ارزش اقتصادی را مطرح می کنند: ارزش هزینه ای ،ارزش تعویض ،ارزش احترام و ارزش استفاده[1]. مهندسی ارزش بیشتر توجه خود را علاوه بر ((چگونه به مقصد رسیدن)) روی ((مقصدی که باید برسیم)) معطوف می دارد و با کمک یک سیستم انسانی (و نه ماشینی) غیر پیچیده، با روشی سیستماتیک قلب مسئله را با رویکردی کارکردگرا و مقصودگرا تشریح می کند. لذا در مهندسی ارزش نباید در دام تفکر محدود، مانند صرفا اجرای یک سیستم کامپیوتری و پایبندی شدید به جزئیات پیچیده، گرفتار شد بلکه باید با انعطاف پذیری به کارکرد یا مقصود نهایی نشانه رفت و در این مسیر از هر روشی که یاری گر باشد استفاده کرد. بعضی از افراد به صورت ذاتی بدون اینکه از ((مهندسی ارزش)) آگاهی داشته باشند فرایندی مشابه را به کار می گیرند. مسلما قابلیت درونی دیگر افراد با آگاهی و به کار گیری مهندسی ارزش افزایش خواهد یافت و گروه اول را نیز در نایل شدن به اهداف به صورت موثر و کارا یاری می دهد[2]. به طور کلی، مسائلی که بشر با آنها سرو کار دارد و به دو گونه اساسسی تقسیم می شوند که عبارتند از مسائل بسته و مسائل باز. 3 مسائل بسته با تحلیل قابل حل هستند. به عنوان مثال، اگر اتومبیل شما روشن نشود با یک تحلیل و بررسی فنی عوامل درگیر متوجه خواهید شد که احتمالا سیستم برق اتومبیل مشکل پیدا کرده است. راه حل این گونه مسائل با تحلیل موضوع، قابل دسترسی است. مسائل باز به مسائلی گفته می شود که برای حل آنها یک راه حل مشخص وجود ندارد این گونه مسائل با خلاقیت حل می شوند. به عنوان مثال اگر موضوع مسئله چگونگی دفع خطر سیلاب برای یک ناحیه باشد چندین راه حل و شاید بی نهایت طرح را می توان برای آن پیشنهاد کرد. ساختن سد، استفاده از سیستم های هشدار دهنده سیلاب، عدم استفاده از زمین هایی که در معرض خطر قرار دارند و … . در این میان راه حل های کلی ای هستند که هر کدام چندین طرح را پیش می کشند. مثلا اگر تصمیم به ساخت سد باشد سد انواع گوناگون دارد که انتخاب بهینه آن خود مستلزم تفکر و تدبر است. یعنی یک راه حل مطلق برای رفع مشکل وجود ندارد بلکه بی نهایت راهکار قابل خلق است که همواره با خلاقیت می توان چگونگی و کیفیت راه حل ها را تحت تاثیر قرار داد و حتی راهکارهای نوین آفرید. مهندسی ارزش برای حل این قبیل مسائل به دلیل خلاقیت گرا بودن این روش قدرت خود را هویدا می سازد.

 

فصل اول :

 

روند توسعه و مفاهیم اساسی

 

1-1) روند توسعه مهندسی ارزش در اواخر جنگ جهانی دوم ، معاونت خرید شرکت جنرال الکتریک با مطالعه مشکلات طرح های زمان جنگ مشاهده کرد که بعضی از طرح ها و عناصر جایگزین که به علت کمبود مواد و قطعات، مورد استفاده قرار نگرفته بودند ، کارایی بهتری با قیمت کمتر نشان دادند؛ لذا در سال 1947 پیگیری این موضوع برای بهبود کارایی تولیدات شرکت به مدیر خرید شرکت جنرال الکتریک، لورنس مایلز1904 – 1985) 1) واگذار شد.[2] وی با بهره گیری از روش های مختلف، در نهایت روش جدیدی با رویکردی کارکرد گرا به نام تحلیل ارزش پیشنهاد نمود که اعمال این تفکر موجب صرفه جویی و بهبود کارایی قابل توجه در تولیدات شرکت گردید. در پی آن ، شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی شروع به

مقالات و پایان نامه ارشد

 استفاده از این روش نمودند. مایلز با توجه به کمبود قطعات در زمان جنگ بررسی خود را با طرح سوالاتی نظیر سوالات زیر و جستجوی پاسخ مناسب برای آن ها شروع کرد: چرا محصولات و مصنوعات مورد استفاده در زمان جنگ پر هزینه هستند؟ آیا تمام این هزینه ها برای تامین آنها ضروری است؟ چه مقدار از بودجه بیهوده تلف می شود؟ ارزش واقعی مصنوعات و تولیدات چقدر است؟ وی در پاسخ به سوالات فوق دریافت در حالت اضطراری، استفاده اجباری از روش ها، رویه ها، مصالح، مواد و فنون دیگری غیر از آنچه جاری و متداول است موجب کاهش هزینه می گردد ضمن این که کارکردهای مورد نیاز به نحو مطلوب برآورده می شوند و حتی در بسیاری از موارد کاهش هزینه باعث بهبود کارایی است . همچنین، سابقه کار پربار گذشته و ارتباط تنگاتنگ مایلز، به عنوان مهندس طراح در شرکت جنرال الکتریک، با طرح و تولید، یکی از عوامل بود که موجب آگاهی و تعمق وی در مورد هزینه تولید شده بود.

 

قیمت 5000 تومان

 

 

 

—-

 

*       parsavahedi.t@gmail.com

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...