" دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | روش تجزیه و تحلیل اطلاعات – 5 " |
“
۲- سپس از بین شهرستانهای واقع در مناطق چهارگانه استان شش شهر که معرف مناطق چهارگانه استان هستند و تا حدی نشانگر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و امکانات آموزشی استان باشند شامل شهرهای بندر عباس(ناحیه۱و۲) در مرکز،میناب و جاسک در شرق استان ، بستک در غرب استان و قشم و شهاب از جزایر نشینان استان انتخاب شدند.
۳- برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه که شامل دو گروه مدارس مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و مدارس مجری ارزشیابی کمی بودند، ابتدا به تفکیک هر شهرستان به تناسب تعداد کلاسهای سوم ابتدایی چند مدرسه از میان مدارس مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی انتخاب شدند.سپس سعی شد با کمک کارشناسان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای فوق از میان مدارس مجری ارزشیابی کمی، مدارسی همسطح و در شرایط برابر( از حیث فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و ویژگیهای فردی و خانوادگی دانش آموزان) برای مقایسه انتخاب شوند.
مشخصات حجم نمونه معلمان هر دو گروه به تفکیک هر شهرستان در جدول ذیل آمده است:
حجم نمونه معلمان بر حسب شهرستانهای شرکت کننده در پژوهش(جدول۱-۳).
ردیف شهرستان مجریارزشیابیتوصیفی مجری ارزشیابی کمی کل ۱ ناحیه۱ بندرعباس ۱۰ ۱۰ ۲۰ ۲ ناحیه۲ بندرعباس ۱۰ ۹ ۱۹ ۳ میناب ۱۳ ۱۲ ۲۵ ۴ جاسک ۹ ۷ ۱۶ ۵ بستک ۱۲ ۱۱ ۲۳ ۶ قشم ۱۰ ۱۰ ۲۰ ۷ شهاب ۸ ۹ ۱۷ جمع کل ۷۲ ۶۸ ۱۴۰
ابزار جمع آوری اطلاعات
جهت جمع آوری اطلاعات در یک تحقیق از روشهای مختلف استفاده می شود. ابزار اندازه گیری داده ها وسیلهای است که به پژوهشگر کمک می کند تا داده ها و اطلاعات لازم را گردآوری و ثبت نماید.پژوهشگر بر حسب روش و هدف تحقیق خود و نوع دادههایی که قصد جمع آوری آن را دارد، تصمیم میگیرد که از چه ابزاری استفاده کند(نادری،سیف نراقی،۱۳۷۷).
یکی از ابزارهای رایج برای جمع آوری داده ها در کارهای پژوهشی پرسشنامه میباشد. لذا در این پژوهش نیز برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید.پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق میباشد.پرسشنامه مجموعه ای سوال و گویه است که پاسخ دهندگان با ملاحظه آن، پاسخهای لازم را ارئه مینمایند.این پاسخها داده های مورد نظر پژوهشگر را تشکیل می دهند(بازرگان و همکاران،۱۳۷۶).
بدین منظور پس از مطالعه ادبیات تحقیق و همچنین مشورت با اساتید راهنما و مشاور، پنج مؤلفه در ارتباط با عمل یاددهی معلم بدین شرح تعیین گردید:
بازخورد دادن، طراحی فعالیتهای یادگیری و مداخلهها، ارزیابی عملکرد دانش آموز، ایجاد انگیزش بیرونی و اصلاح روش تدریس.
همچنین شش مؤلفه در ارتباط با عمل یادگیری دانش آموز بدین شرح تعیین گردید:
تلاش و کوشش، مشارکت و همکاری، پذیرش مسئولیت یادگیری، انگیزش بیرونی، رضایتمندی و حمایت والدین .
برای ارزیابی مؤلفه ها یک پرسشنامه محقق ساخته در قالب ۳۵ گویه با طیف لیکرت(خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) تنظیم گردید. شماره پرسشهای مربوط به هر مؤلفه از این قرار است:
شماره پرسشهای مربوط به هر مؤلفه، جدول(۲-۳).
مؤلفه های مربط به عمل یاددهی معلم شماره پرسشهای مربوط به آن مؤلفه های مربوط به عمل یادگیری دانش آموز شماره پرسشهای مربوط به آن ۱- بازخورد دادن ۹-۶ ۱- تلاش و کوشش ۲۸-۲۱-۱۸-۱۷ ۲- طراحی فعالیتهای یادگیری و مداخلهها ۱۳-۱۱-۷ ۲- مشارکت و همکاری ۲۶-۲۳-۲۲-۲۰-۱۹ ۳- ارزیابی عملکرد دانش آموز ۱۲-۱۰ ۳- پذیرش مسئولیت یادگیری ۳۱-۳۰-۲۵-۲۴
۳۸-۳۲
۴- ایجاد انگیزش بیرونی ۱۶-۱۵-۱۴ ۴- انگیزش بیرونی ۳۶-۳۸-۳۵-۳۴-۳۲ ۵- اصلاح روش تدریس ۸ ۵- رضایتمندی ۲۹-۲۷ ۶- حمایت والدین ۴۱-۴۰
روش اجرا
این پژوهش در سه مرحله به مرحله اجرا در آمد. در مرحله اول مدارس همسطح هر دو گروه نمونه(مدارس مجری ارزشیابی کمی و مدارس مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی) به کمک کارشناسان مقطع ابتدایی شهرستانها شناسایی گردیدند و مجوز لازم برای مراجعه به مدارس انتخاب شده دریافت شد. در مرحله دوم پرسشنامه ها به صورت مقدماتی در ۲۰ مدرسه شهرستانهای بندرعباس و میناب اجرا شدند و اشکالات این ابزارها برطرف و برای اجرای اصلی آماده شدند و در مرحله سوم نیز پس از هماهنگی با مدیران و معلمان مدارس هر دو گروه نمونه، پرسشنامه ها در تاریخ آذرماه سال ۱۳۸۹ اجرا گردید.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
محقق بر اساس یافته های تحقیق و به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، با توجه به اهداف و سؤالات مورد نظر اقدام به استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نموده است. بدین منظور بخشی از آمار توصیفی چون فراوانی، درصد، نمودارها، جداول، میانگین و
انحراف استاندارد جهت تحلیل برخی از داده ها استفاده شدهاند. از طرف دیگر برای پاسخ به معنیداری تفاوت بین میانگینهای به دست آمده، از آزمون تی تکنمونه ای و آزمونهای ناپارامتریک یومن- ویتنی، فرید من و کروسکال والیس استفاده شده است.
از آزمون تی تکنمونه ای جهت برآورد اینکه میانگین جامعه برابر عدد مشخصی هست یا خیر، استفاده گردید. با توجه به اینکه در این پژوهش مقیاس ۵ درجهای لیکرت بوده و هدف ما اندازه گیری وضعیت هر کدام از مؤلفه های ارزشیابی توصیفی بود، ما باید ملاکی برای ارزشیابی داشته باشیم. بدین ترتیب میانگین مقیاسها که عدد ۳ می شود، بهعنوان حد متوسط منظور گردیده و وضعیت مؤلفه ها را نسبت به عدد ۳ بررسی کردیم.
از آزمون فرید من برای مقایسه میانگین رتبه های چند گروه وابسته یا یک گروه که چندین اندازه گیری انجام داده باشد، بهکار میرود.در این پژوهش نیز چندین اندازه گیری(مؤلفه ها) در یک گروه وجود دارد که جهت برآورد آنها از این آزمون استفاده شد.
از آزمون یومن- ویتنی نیز برای مقایسه دادههایی که در طرحهای گروه های مستقل به دست میآیند، مورد استفاده قرار گرفت.
آزمون کروسکال والیس زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که نمونه ها بیش از دو گروه باشند.
از آنجا که در پژوهش حاضر سه گروه بر اساس سطح تحصیلات، هفت گروه بر اساس رشته تحصیلی و پنج گروه بر اساس میزان سن وجود دارد، از این آزمون استفاده گردیده است.
روایی پرسشنامه
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 12:00:00 ب.ظ ]
|